5 padomi kā saglabāt asu prātu!

Vai zināt, ka gan fiziskās, gan garīgās mācības ietekmē mūsu atmiņu un citas smadzeņu funkcijas?

1. Ikdienas vingrinājumi

Ārsts un neirologs Andreas Engvigs (Andreas Engvig) pētot atmiņas procesus konstatēja, ka ikdienas garīgie atmiņas treniņa rezultāti ir izmērāms lielums. Viņš uzskata, ka smadzenes palielinās mācoties, tāpat kā trenējoties muskuļi. Un tieši tādēļ sasniegtais efekts ir jāspēj saglabāt, tāpat kā muskuļiem.  Treniņiem ir jābūt pietiekami sarežģītiem, lai smadzenes tiktu noslogotas. Atslēgas vārdi smadzeņu treniņiem – neieslīgt ikdienas rutīnā, mainīt jums tik ierastās lietas, domāt jaunos veidos un jaunos virzienos. Meklēt jaunas sajūtas, jaunas garšas, smaržas un skaņas, lai radītu jaunas asociācijas un jaunas sajūtas. Dažādas garīgās aktivitātes, piemēram, sudoku vai krustvārdu mīklu risināšana, lasīšana, adīšana, galda spēles vai puzles likšana. Engvings īpaši uzsver, ka šiem smadzeņu treniņiem ir jābūt patīkamiem, lai veidotos pozitīvas emocijas.

2. Ēst veselīgi

Iesakām tā saukto Vidusjūras diētu, kurā ir vairāk augļu, svaigu dārzeņu, riekstu un olīveļļas, jo saskaņā ar pētījumiem, šai diētai ir labvēlīga ietekme uz garīgo aktivitāti – neatkarīgi no mūsu vecuma. Šajā pētījumā nedēļas laikā uzturā tika patērēts litrs olīveļļas, kas ir pretrunā ar Norvēģijas diētu. Tādēļ mēs iesakām papildināt veselīgo uzturu ar tējkaroti zivju eļļas ik dienu. Zivju eļļa satur veselīgās omega-3 taukskābes DHS, kas palīdz uzturēt normālu smadzeņu darbību. Veselīgu ietekmi uz veselību panāk ikdienas uzņemot vismaz 250 mg DHS.

3. Mācieties jaunas valodas

2007. gadā Kanādas zinātniecie Ellena Bialistoka (Ellen Bialystok) prezentēja pētījuma rezultātus, kuri pierāda, ka valodu mācīšanās un vairāku valodu izmantošana ikdienā, pozitīvāk ietekmē  smadzeņu funkcijas, salīdzinot ar vienas valodas izmantošanu ikdienā. Tas pierāda, ka valodas apgūšana ir lielisks veids, kā trenēt smadzenes!

4. Fiziskās aktivitātes

Zinātniskie pētījumi liecina, ka arī fiziskām aktivitātēm ir pozitīva ietekme uz smadzenēm, jo tā mēs aizsargājam smadzenes un mācīties kļūst vieglāk. Vēl viens iemesls, lai kļūtu aktīvāki! Labākās aktivitātes ir tās, ko varam darīt svaigā gaisā, piemēram, skriešana, riteņbraukšana vai nūjošana. Tām nevajag augstu intensitāti, bet  svarīgi ir to darīt regulāri, vismaz pusstundu dienā.

5 . Dejas

Jautra un vērtīga aktivitāte, kā labs smadzeņu treniņš ir jaunu deju apgūšana kopā ar draugiem. Mācoties jaunas dejas, mēs trenējam lielāko smadzeņu daļu, vienlaicīgi esam fiziski aktīvi, un ne mazāk svarīgi – pavadām laiku ar draugiem, tādejādi gūstot pozitīvas emocijas!

 



Orkla Health
Autortiesības aizsargātas/ Mollers 2016 ©