fbpx

A vitamīns un tā funkcijas organismā

Taukos šķīstošais A vitamīns ir viens no daudziem vitamīniem, kuru funkcijas organisma darbības uzturēšanā var radīt jautājumus. Šajā rakstā sniedzam plašāku informāciju par A vitamīna īpašībām un svarīgākajām funkcijām cilvēka organismā.

Kas ir A vitamīns?

A vitamīnam organismā ir daudzas svarīgas funkcijas, un viena no vissvarīgākajām funkcijām ir saistīta ar acu veselību un normālas redzes uzturēšanu. Šī iemesla dēļ A vitamīnu bieži dēvē par “redzes vitamīnu”. A vitamīns ir nosaukums, kas aptver taukos šķīstošus retinoīdus, kuru bioloģiskā iedarbība atbilst retinola iedarbībai.

Neizmantots taukos šķīstošais A vitamīns uzkrājas organisma taukaudos. Apmēram 90% A vitamīna uzkrājas aknās, no kurām organisms to paņem nepieciešamības gadījumā. Veselam cilvēkam ar pilniem A vitamīna krājumiem pietiek apmēram vienam gadam.

Retinola formā sastopamo A vitamīnu ir iespējams uzņemt tikai no dzīvnieku valsts produktiem. A vitamīna prekursori, karotinoīdi (piemēram, beta karotīns) ir sastopami augu valsts produktos. Pastāv vairāk nekā 600 karotinoīdi, daļa no kuriem organismā var transformēties A vitamīnā.

Tā kā A vitamīns šķīst taukos, tā lietošana ir jākontrolē. Pārmērīgs taukos šķīstošo vitamīnu daudzums uzkrājas organisma taukaudos, pretēji ūdenī šķīstošajiem vitamīniem, kas organismu atstāj kopā ar urīnu. Šī iemesla dēļ būtu jāievēro ieteikumi par taukos šķīstošo vitamīnu uzņemšanu ikdienā.

A vitamīns veicina arī šūnu dalīšanos un atjaunošanos, uztur normālu imūnās sistēmas normālu darbību, palīdz nodrošināt normālu gļotādu darbību, kā arī piedalās šūnu specializēšanās procesā.

Kuri produkti satur A vitamīnu?

Lielākajai daļai populācijas pietiekošs A vitamīna avots ir sabalansēts uzturs. Protams, ir pārtikas produkti, kuros esošā A vitamīna daudzums ir lielāks nekā citos. Zemāk redzamajā sarakstā ir iekļauti pārtikas produkti, kuri ir labi A vitamīna vai tā prekursora — beta karotīna avoti:

  • aknas un aknu desa
  • zivju aknu eļļa
  • treknas zivis: makrele jeb skumbrija, lasis, taimiņš, siļķe
  • vistu olas
  • pilnpiens
  • sviests
  • krējums
  • siers
  • burkāns
  • brokolis
  • spināts
  • dārza kāposts
  • paprika
  • aprikoze
  • salāti
  • batātes
  • ķirbis
  • melone
  • greipfrūts
  • kabacis
  • Briseles kāposts

Dārzeņi un augļi satur karotīnu, kuru organisms nepieciešamības gadījumā spēj pārveidot retinolā. Retinols un karotīns ir svarīgākās organiskā sastopamās A vitamīna formas. Retinolu var uzņemt no dzīvnieku valsts produktiem, bet karotīnu — no augu valsts produktiem. Beta karotīns ir svarīgākā karotīna forma.

Ideālajā gadījumā organisms pats var saražot tam nepieciešamo A vitamīnu. To var veicināt, uzturā lietojot beta karotīnu saturošus pārtikas produktus.

Zivju aknu eļļa ir svarīgs A vitamīna avots. Viena tējkarote (5 ml) Möller’s zivju aknu eļļas satur 250 mikrogramus A vitamīna (31% no uzturvielu atsauces vērtības pieaugušajiem).

Kā A vitamīns ietekmē veselību?

A vitamīns ir nosaukums, kas aptver taukos šķīstošus retinoīdus un karotīnus, kuri:

  • veicina dzelzs uzsūkšanos
  • uztur normālu gļotādu darbību
  • uztur normālu ādu
  • veicina normālu imūnsistēmas darbību
  • piedalās šūnu specializācijas procesā
  • veicina normālas redzes uzturēšanu

A vitamīnu bieži dēvē par “redzes vitamīnu”, jo tas ir nozīmīgs krēslas redzei svarīgajām šūnām un to spējai uztvert gaismu. Šī iemesla dēļ A vitamīns ir īpaši svarīgs redzei krēslā.

Pārmērīgs vai nepietiekošs A vitamīna daudzums organismā

Tāpat kā viss cits, arī pārmērīgs vai nepietiekošs A vitamīna daudzums var ietekmēt negatīvi. Vispārīgi raugoties, organisms nepieciešamības gadījumā pats spēj saražot pietiekošu A vitamīna daudzumu.

Pārmērīgs A vitamīna daudzums organismā

Pārmērīgs A vitamīna daudzums organismā ilgtermiņā var radīt saindēšanās simptomus. Šī iemesla dēļ A vitamīna uzņemšana ir jākontrolē. A vitamīnu jālieto nepārsniedzot ieteikto uzturvielu atsauces vērtību. Ja zivju aknu eļļu izmanto ikdienā, un vienlaikus izmanto arī citus vitamīnus saturošus preparātus, iesakām izvēlēties tādas vitamīnu preparātus, kas nesatur A vai D vitamīnu.

Nepietiekošs A vitamīna daudzums organismā

Nepietiekošs A vitamīna daudzums organismā ir ļoti reta parādība ar kuru Rietumu pasaulē raksturīgo uzturu lietojoši cilvēki saskaras ļoti reti, taču jaunattīstības valstīs A vitamīna trūkums joprojām ir viens no visparastākajiem akluma cēloņiem. A vitamīna uzņemšana nepietiekamā daudzumā var izpausties, piemēram, kā acu jutīgums uz gaismu vai ādas čūlu veidā. Tā kā A vitamīns ir svarīgs imūnās sistēmas nodrošinātajai pretošanās spējai, ir ļoti svarīgi nodrošināt, lai pietiekošu A vitamīna daudzumu uzņemtu bērni.



Orkla Care
Autortiesības aizsargātas/ Mollers 2016-2019 ©